Sprzęgło hydrokinetyczne w automacie

Jeżdżąc samochodem z automatyczną skrzynią biegów bardzo szybko można zapomnieć o sprzęgle czy lewarku zmiany przełożeń. Jest to szczególnie przydatne w trakcie jazdy po zatłoczonych, miejskich ulicach. Czy zatem automatyczna skrzynia biegów posiada w ogóle sprzęgło?

Sprzęgło jest i ma się całkiem dobrze

Wraz z rozwojem branży motoryzacyjnej powstało co najmniej kilka różnych automatów do zmiany przełożeń w samochodzie. Różnią się one od siebie między innymi konstrukcją, sposobem działania, szybkością zmiany biegów czy też rodzajem sprzęgła. Tak więc pragnę uspokoić, że nie tylko samochody z manualną przekładnią wymagają zastosowania sprzęgła, podobnie jest w przypadku aut z automatem.

Plusy i minusy

Standardową przekładnię automatyczną trudno nazwać zwykłą skrzynią biegów wyposażoną jedynie w automatyczne sterowanie. Różnice wynikają z jej konstrukcji oraz metody przeniesienia napędu. W porównaniu z manualną skrzynią wyposażoną w tradycyjne sprzęgło, w automatach wykorzystuje się na przykład sprzęgło hydrokinetyczne, które posiada dodatkowe funkcje. Na plus tego mechanizmu można zaliczyć płynność, z jaką dostosowuje on obciążenia do mocy oraz momentu obrotowego jednostki napędowej, a także umiejętność amortyzacji pojawiających się skokowych uderzeń w układzie napędowym. Sprzęgło hydrokinetyczne nie jest również pozbawione wad. Za największą z nich można uznać stratę mocy w układzie hydraulicznym powiązaną z utratą niewielkiej ilości mocy w silniku. Na szczęście, problem ten został wyeliminowany poprzez zastosowanie dodatkowego sprzęgła mechanicznego w konwerterze, które umożliwia spięcie pompy lub konwertera i poprawia ekonomię jazdy.

Różnice w budowie

Sprzęgło hydrokinetyczne konstrukcyjnie różni się zasadniczo od tradycyjnego, tarczowego sprzęgła ciernego. W tym elemencie na próżno szukać tarcz czy docisków, a funkcję przenoszenia mocy pełni płyn hydrauliczny znajdujący się wewnątrz sprzęgła hydrokinetycznego. W jego wnętrzu umieszczono pompę, która przekazuje moc z wału korbowego, oraz turbinę, odpowiedzialną za odbiór mocy i przekazanie jej do skrzyni biegów. Łopatki obu tych elementów są ustawione naprzeciwko siebie, a pomiędzy nimi znajduje się najczęściej olej, który porusza się ruchem wirowym. Pompa w całym mechanizmie jest najczęściej elementem aktywnym, natomiast turbina biernym.

Sprzęgło hydrokinetyczne jest zazwyczaj wykorzystywane w standardowych skrzyniach automatycznych. Na samym początku stosowania tych rozwiązań, sprzęgło hydrokinetyczne z automatem wykorzystywano wyłącznie w dużych, luksusowych auta oraz w samochodach terenowych. Z czasem, w latach 90. XX wieku, takie układy zaczęły trafiać również do pojazdów stricte miejskich i kompaktowych. Obecnie standardowe skrzynie automatyczne ze sprzęgłem hydrokinetycznym są stopniowo zastępowane przez przekładnie zautomatyzowane sekwencyjnie lub dwusprzęgłowe. Jednak za nim całkowicie znikną, upłynie jeszcze sporo czasu.

Redakcja: Nowesprzegla.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here